W lipcu 2025 r. z usług kolei skorzystało ponad 36,6 mln pasażerów. Transport towarów wyniósł prawie 18,8 mln ton ładunków – to najwyższy wynik miesięczny od początku tego roku. W porównaniu z lipcem 2024 r. liczba pasażerów wzrosła o 6%, a masa przewiezionych towarów spadła o 1,3%.
Przewozy pasażerskie
W lipcu z usług kolei skorzystało ponad 36,6 mln pasażerów, co oznacza wzrost o prawie 2,1 mln osób (+6% w porównaniu z lipcem 2024 r.). Praca przewozowa przekroczyła wartość 3 mld pasażerokilometrów. To o prawie 125,3 mln pasażerokilometrów więcej (+4,3%) niż przed rokiem. Praca eksploatacyjna wyniosła 19,9 mln pociągokilometrów, czyli wzrosła o niecałe 1,8 mln pociągokilometrów (+9,7%) rok do roku.
Wszystkie trzy wskaźniki – liczba pasażerów, praca przewozowa i eksploatacyjna – osiągnęły w lipcu 2025 r. najwyższe wartości dla tego miesiąca co najmniej od 2012 r. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 83,2 km, czyli spadła względem lipca 2024 r. o 1,3 km.
W porównaniu do czerwca tego roku w lipcu wzrosły:
- liczba pasażerów – o 516,7 tys. pasażerów (+1,4%),
- praca przewozowa – o 333,4 mln pasażerokilometrów (+12,3%),
- praca eksploatacyjna – o 1,5 mln pociągokilometrów (+7,9%).
Zgodnie z sezonowym trendem o ponad 8 km zwiększyła się średnia odległość przejazdu jednego pasażera.
W pierwszych 7 miesiącach tego roku koleją podróżowało ponad 247,9 mln pasażerów. To o prawie 12,9 mln (+5,5%) więcej niż między styczniem a lipcem 2024 r. Wartość pracy przewozowej wyniosła ponad 17,2 mld pasażerokilometrów, co jest wynikiem wyższym o ponad 0,9 mld pasażerokilometrów (+5,7%) rok do roku. Wypracowana w pierwszych 7 miesiącach 2025 r. praca eksploatacyjna to prawie 130,2 mln pociągokilometrów, czyli o niemal 11 mln więcej (+9,2%) niż rok wcześniej.
Przewozy towarowe
W lipcu pociągi przewiozły prawie 18,8 mln ton towarów, co oznacza spadek o 243 tys. ton (-1,3%) w porównaniu z lipcem 2024 r. Wykonana praca przewozowa osiągnęła niemal 4,9 mld tonokilometrów i była niższa o 164 mln tonokilometrów (-3,3%) rok do roku. Praca eksploatacyjna wyniosła niecałe 6,9 mln pociągokilometrów – to o ponad 0,2 mln pociągokilometrów mniej (-3,2%) niż rok wcześniej. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku osiągnęła prawie 259,5 km i była niższa o 5,3 km wobec lipca 2024 r.
W lipcu kolej przewiozła prawie 1,3 mln ton ładunków więcej (+7,3%) niż w czerwcu tego roku. Praca przewozowa wykonana przez pociągi towarowe była wyższa o prawie 0,4 mld tonokilometrów (+8,1%). Praca eksploatacyjna to wartość wyższa o 0,6 mln pociągokilometrów (+9,2%) niż miesiąc wcześniej. Średnia odległość przewozu jednej tony ładunków była o 2 km wyższa od wartości z czerwca 2025 r. To najlepsze wyniki miesięczne w tym roku.
W pierwszych 7 miesiącach pociągi towarowe przetransportowały nieco powyżej 123,7 mln ton towarów, co w porównaniu z tym samym okresem w 2024 r. oznacza spadek o 5,9 mln ton (-4,6%). Praca przewozowa to ponad 31,8 mld tonokilometrów, czyli 2,3 mld tonokilometrów mniej (-6,8%) rok do roku. Praca eksploatacyjna wyniosła prawie 45 mln pociągokilometrów i zmniejszyła się o 2,9 mln (-6%) wobec analogicznych miesięcy w 2024 r.